U bent hier: Home / Actualiteit / Hittegolfplan - Neem uw voorzorgen bij extreme hitte

Hittegolfplan - Neem uw voorzorgen bij extreme hitte

Na minimaal 5 zomerse dagen van minstens 25 graden, waaronder minstens drie tropische dagen met meer dan 30 graden, spreekt men van een hittegolf. In dergelijke gevallen moet men enkele voorzorgen nemen met het oog op onze gezondheid.

Dergelijke extreme hitte en de bijhorende ozonpieken hebben een nefaste invloed op de gezondheid, vooral die van jonge kinderen, ouderen (vooral alleenstaanden) en chronisch zieken. Hou bij een hittegolf alvast rekening met onderstaande tips.

  • Drink veel water en bevochtig uw lichaam (bad, verstuiver,…).
  • Blijf binnen en vermijd fysieke inspanningen tijdens de warmte.
  • Hou ramen, gordijnen, zonnewering en rolluiken overdag dicht.
  • Blijf in de schaduw en zoek koele plekjes op.
  • Vermijd alcohol en gesuikerde dranken.
  • Draag een hoed en lichte, luchtige en heldere kleren.
  • Informeer naar de gezondheidstoestand van mensen rondom u en help ze.

Bent u alleenstaand of behoort u tot een risicogroep? Hebt u nood aan gezelschap tijdens periodes van extreme hitte? Kent u iemand die in het geval van een hittegolf hulp kan gebruiken? Contacteer de dienst Gezinshulp van het OCMW op 02.422.46.51 of het callcenter van de FOD Volksgezondheid op 02.524.97.97, tijdens de kantooruren.